EMDR

ANTHE Psychologie

Wanneer EMDR?

Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) is in eerste instantie een therapie voor mensen die last blijven houden van de gevolgen van een schokkende ervaring. Dit kan een eenmalige ervaring zijn (zoals een overval, aanranding of natuurgeweld), of een langdurige (zoals langdurige pesterij, misbruik, ziekte en/of verlies van autonomie). Ook kan deze vorm van therapie werken bij bijvoorbeeld angsten en fobieën, verlieservaringen en negatieve overtuigingen.


Hoe gaat het in zijn werk?

Bij de start van deze therapie vertel je over je nare ervaring. We zoeken daarna naar het bijbehorende beeld dat op dit moment het meest heftig voor je voelt. Dat haal je, onder begeleiding van mij, zo levendig mogelijk naar boven: inclusief je gedachten en gevoelens daarbij. Vervolgens vraag ik je om mijn hand, die ik snel van links naar recht beweeg, met je ogen te volgen. Dit gebeurt in ‘sets’: even volgen, dan even rust, en dan weer volgen. Tussen de sets door vertel je me kort wat er in je opkomt. Dat kan van alles zijn. De EMDR-procedure brengt doorgaans een stroom van gedachten, beelden, gevoelens en lichamelijke sensaties op gang. Dit betekent dat de nare ervaring wordt verwerkt. De herinnering eraan verdwijnt niet, maar verliest zijn emotionele lading.


Effecten en nasleep

EMDR werkt vaak snel: al tijdens de sessie zul je merken dat de emotie vermindert. Ook kan het beeld wat vervagen. Daarnaast is EMDR ook een intensieve therapie. Je zult na een sessie echt moe zijn. Ook kun je na een sessie merken dat de herinnering tijdelijk weer wat meer aan de oppervlakte is gekomen. Het is daarom belangrijk rondom de sessie voldoende rust en hersteltijd voor jezelf in te plannen.


Meer informatie

Het volgende filmpje laat duidelijk zien hoe EMDR eraan toe gaat. Wil je meer informatie over EMDR? Bekijk dan eens deze website.

ANTHE Psychologie



Scroll naar boven