CGT

Wanneer CGT?

Cognitieve gedragstherapie (CGT) kan heel breed worden toegepast. Denk aan depressieve klachten, angstklachten, piekeren, chronisch vermoeidheidssyndroom, negatief zelfbeeld, enzovoort. Het is een goed onderzochte vorm van therapie die breed wordt ingezet en vaak zelfs de eerste voorkeursbehandeling is.


Wat is CGT?

CGT is een therapie die bestaat uit twee onderdelen: enerzijds gaan we aan de slag met je gedachten (cognitie), anderzijds met je gedrag. Niet alleen tijdens de sessies ben je hiermee bezig, ook thuis ga je actief aan de slag.


De gedachte achter CGT

Het uitgangspunt van cognitieve gedragstherapie (CGT) is dat wat je denkt (cognitie) en doet (gedrag) invloed heeft op hoe je je voelt. Die worden op hun beurt gestuurd door dieperliggende aangeleerde overtuigingen, waarvan je je vaak niet eens bewust bent.


Het cognitieve gedeelte

In cognitieve gedragstherapie gaan we actief aan de slag om jouw dieperliggende overtuigingen op te sporen, te onderzoeken en uit te dagen. Wat is ervan waar? Welke invloed hebben ze op je leven? Zijn er andere overtuigingen die misschien beter passen en je gezonder laten voelen?


Het gedragsgedeelte

Daarnaast bestaat er de gedragskant. We gaan actief aan de slag met gedragsexperimenten, die we samen vormgeven op basis van de dingen die aan het licht zijn gekomen. Wat gebeurt er als je de nieuwe inzichten in het echte leven toepast? Wat gebeurt er als je je op een andere manier gedraagt? En wat doet dat met je gevoel?


Kortom

CGT is een inzichtgevende, leuke manier van werken, die ook wel eens ongemakkelijk en spannend kan zijn… én heel effectief. Daag jezelf uit! Ik ben er voor je om je te begeleiden en ondersteunen tijdens je proces. Wil je meer weten over deze behandelvorm? Kijk dan eens op de website van de VGCT.



Scroll naar boven